Meertaligheid (als) troef. Positief omgaan met taaldiversiteit in de klas

By 21 april 2017Dienstverlening

In de hedendaagse klassen zijn diversiteit en meertaligheid troef. Niet alleen in de grootstedelijke onderwijscontext, ook in scholen in kleinere gemeenten en dorpen bevolkt een bont gezelschap van kinderen met diverse taal- en cultuurachtergronden de klassen. De leerplannen blijven niet achter. Talensensibilisering, thuistalen inzetten om een betere taalvaardigheid Nederlands te verwerven, (inter-)culturele gerichtheid,… nemen een steeds belangrijkere plaats in  het onderwijs in.

Voor heel wat leerkrachten vormen de meertalige realiteit en veranderende klasgroepen echter een behoorlijke uitdaging. Eerder dan als troef, worden anders- en meertaligheid bij kinderen veeleer gezien als een obstakel voor de verwerving van het Nederlands. Met meer achtergrondinformatie en ondersteuning kan de leerkracht dit ‘obstakel’ juist als een boeiende uitdaging tegemoet zien.

In deze sessie reiken we kennis en inzichten aan over de potentiële kracht van meertaligheid bij het verwerven van het Nederlands. Daarnaast werken we rond voorbeelden en tips die concreet maken hoe taaldiversiteit een positieve plaats kan krijgen in de klas. Meertaligheid als troef, dat is het uitgangspunt van deze sessie.

Doelgroep

  • Leraren kleuteronderwijs
  • Mentoren
  • Pedagogisch adviseurs/begeleiders
  • Alumni

Programma

Deze nascholing gaat door op donderdag 26 januari 2017 van 14u tot 17u.

Attest

Na het beëindigen van deze opleiding ontvang je een attest van deelname.

Kostprijs

Het inschrijvingsgeld bedraagt 50 euro.  Lees zeker ook de betalingsvoorwaarden.

Inschrijving

Inschrijven doe je hier.

Leave a Reply